PRETORIA-MARANATA, 30 Julie 2017 AD, 17:30
Votum
Seën
Ps 102:1
Gebed
Skriflesing:
1 Johannes 1:5–2:2 & 4:7-19
Sb 24:1,2
Teks:
Dordtse Leerreëls 1,1-6
Preek
Ps 138:3,4
Gebed
Apostoliese
Geloofsbelydenis
Sb 24:3
Kollekte
Sb 24:4
Seën
Preek: Dordtse Leerreëls 1,1-6
Van die ses
belydenisskrifte is die Dordtse Leerreëls waarskynlik die onbekendste. Onbekend
maak onbemind. Dit is jammer. Dit is ook gevaarlik vir ons geloofslewe. Daarom
hoop ek om in die komende tyd ekpslisiet aandag te skenk aan hierdie
belydenisgeskrif.
Tema: God maak ons iets van sy uitverkiesing
bekend, met die doel om ons te troos
-
‘n onbegryplike waarheid
-
‘n troosvolle waarheid
-
‘n onbegryplike waarheid
Eers nog
iets oor die ontstaan van die Dordtse Leerreëls. Dit was in Dordrecht,
Nederland, waar in die jare 1618-1619 die sinode bymekaar gekom het. Volgende
jaar sal dit dus presies 400 jaar gelede wees. ‘n Ander naam vir die Dordtse
Leerreëls is: Die vyf artikels teen die Remonstrante.Die Remonstrante
was mense wat ‘n verkeerde opvatting oor die uitverkiesing gehad het.Onderliggend
aan hulle dwaling was primêr die feit dat hulle te positief, te optimisties,
oor die mens gedink het. Dit was nie toevallig nie, want die begin van die 17de
eeu was juis die tyd van die opkomende humanisme, die vroeë begin van die
Verligting. Dit was ‘n tydperk in Europa waarin daar buitengewoon optimisties
oor die mens gedink is. Oor sy verstandelike vermoëns, en oor waartoe die mens
alles in staat is. ‘n Oordrewe optimisme oor die mens was die primêre oorsaak
vir die Remonstrante om wat betref die uitverkiesing te begin dwaal. Die wortel
van die Remonstrantse dwaling was dat die diepe val van die mensheid in sonde
ontken, of ten minste gerelativeer is.Die mensdom
is volgens hulle instaat om self uit die moeras van sy ellende te kom. Mense
het die innerlike krag om hulleself te verbeter.Hierdie
gedagtegang klink vir ons bekend, vandag nog steeds. Die humanisme het nog
steeds ‘n ystergreep op die samelewing. En ook in ons tyd is daar baie wat net
soos die Remonstrante niks wil weet van ‘n ewige uitverkiesing nie.Laat staan
van ‘n ewige verwerping van hulle wat hulle doofhou vir God se roepstem. Daarom
begin die Dordtse Leerreëls bewus, in die allereerste artikel, by die
startposisie van die mens by geboorte. Paragraaf 1 begin met ‘n stelling wat
van toepassing is op die hele mensdom. Alle mense het in Adam gesondig en het
hulle aan die vloek en ewige dood skuldig gemaak. Dit is die begin van elke
mens op aarde. Of jy nou as ‘n heiden gebore word, of in ‘n Christelike gesin.Die mensheid
is geskape om die ewige lewe te hê. Maar vervolgens het die mensheid die ewige
dood oor hulle gehaal in die paradys. Dit is die beginposisie.Dit sou
heeltemal volgens die afspraak gewees het, as God die mensheid net daar en dan,
aan die ewige dood prysgegee het. Hierdie beginposisie maak ons klein en
nederig. Maar om ons heen, in die wêreld waarin ons leef, merk ons dat dit
moeilik is om klein en nederig te bly. Om ons heen word die feite mbt ons
beginposisie voortdurend ontken. Deur ongelowiges, en selfs ook deur liberale
gelowiges, word ontken dat Adam ooit werklik bestaan het. In die verlengde
daarvan word ontken dat die sondeval werklik plaasgevind het, soos dit in
Genesis beskryf word. Met die gevolg dat die realiteit dat die mensheid
reddeloos verlore is, ook op die agtergrond verdwyn.Maar dit is
dus juis hiermee waarmee die Dordtse Leerreëls begin.Paragraaf 1.
Alle mense het in Adam gesondig en verdien God se vloek en die ewige dood. Die
loon, wat die sonde tot gevolg het, is die dood (Rom 6:23).Na paragraaf
1 volg dan paragraaf 2, oor ons nuwe posisie in Christus. Juis omdat die Bybel
alle roem in die mens uitsluit, kan die genade van die Evangelie des te beter
begryp word. Hierdie tweede paragraaf kombineer twee Bybeltekste: 1 Johannes
4:9 en Johannes 3:16.Die laaste
teks ken die meeste van ons uit ons koppe.“Want so
lief het God die wêreld gehad, dat Hy sy eniggebore Seun gegee het, sodat
elkeen wat in Hom glo, nie verlore mag gaan nie, maar die ewige lewe kan hê.”Ons word
gered in die weg van die geloof in God se liefde. Nie in die weg van die geloof
in die mens en waartoe hy in staat is nie. En dit is God wat die liefde in ons
lewe bring, soos ons gelees het uit 1 Johannes 4: God het ons eerste liefgehad
– ‘n verwysing na sy ewige raadsplan. Tog lei sy raadsplan nie tot passiwiteit
nie.Paragraaf 3
handel juis ook oor die roeping tot bekering en geloof, wat deur die prediking
van die Evangelie tot die mensheid kom.Dit alles klink
– eerlik gesê – ‘n bietjie teenstrydig. Daar is ‘n ewige uitverkiesing deur God
aan die een kant. Aan die ander kant is daar mense wat nie uitverkies is nie en
in hulle ellende bly. As mens dit logies sou benader, sou die gevolgtrekking wees:
Wat kan ons dan nog besluit? Wat staan ons dan nog te doen? Wat is eintlik die
nut van die prediking, as alles van ewigheid af tog al vasgelê is? Waarom skryf
die derde paragraaf eintlik nog oor ‘n roeping tot geloof? Daar kan tog niks
meer aan die situasie verander word nie – uitverkies van ewigheid af of nie. As
God uitverkies het, as Hy alles doen, dan hoef Hy tog nie meer te roep nie? Hy
het mos uitverkies! Dit is tog voorgeproggrammeer?Voorgedetermineer?
Die woord, roeping, om te roep, pas nie in hierdie prentjie nie. Want roeping
veronderstel dat mense wat die roepstem hoor, dat hulle nog ja of nee kan
antwoord, tog? Maar mense het mos niks om te kies nie ...?Tog
gemeente, skryf die Dordtse Leerreëls in paragraaf 3 oor die roeping tot
geloof. En hierin word slegs die Skrif nagespreek. Die saak is dus bietjie
gekompliseerder, genuanseerder, as die redenering hierbo. Inderdaad, die
uitverkiesing is nie iets wat deterministies is nie. Ons stuit hier eintlik op
iets wat geweldig mooi is. En, dalk klink dit snaaks, tog is dit so. Wat so
geweldig mooi is, is die feit dat die Dordtse Leerreëls, uit logiese oogpunt,
eintlik buitengewoon teenstrydig is.Ons lees
verskillende dinge wat logies nie rym nie – ‘n onbegryplike waarheid.Hoe kan dit?
Het die skrywers van hierdie belydenisgeskrif dan nie hulle bes gedoen om
hierdie moeilike onderwerp so goed as moontlik te verduidelik nie?Het hulle
nie geprobeer om die uitverkiesing vir die gemiddelde kerklid bietjie
begrypliker te maak nie? Nee, gemeente.Weet u wat
die skrywers van die Dordtse Leerreëls gedoen het? Hulle het slegs die Bybel
nagespreek. Dit wat in die Bybel staan oor die uitverkiesing, het hulle
opgeskryf. En dit het hulle toegepas op die situasie waarmee hulle te make
gekry het, naamlik die idees van die Remonstrante. En dit is wat so mooi is:
die Dordtse Leerreëls gee simpelweg weer wat daar in die Bybel staan.Maar dan
moet mens dus tot die gevolgtrekking kom: as die Dordtse Leerreëls maar net die
Bybel napraat, dan is dit wat daar in die Bybel staan oor die uitverkiesing,
ook nie logies nie, ook teenstrydig. Inderdaad.Enersyds
lees ons in die Woord dat God van ewigheid af uitverkies, en dat die mens geen
enkele aandeel daarin het nie. Andersyds lees ons in die Bybel dat God mense
volledig ernstig oproep om hulle te bekeer, om te glo, om gehoorsaam te wees,
omdat hulle ewige saligheid daarvan afhang.Dit klink
tog teenstrydig? Moet ons die Skrifkritici dan gelyk gee dat die Bybel homself
teenspreek? Gemeente, dit sou ‘n voorbarige, ja hoogmoedige, konklusie wees. Want
daar is ook ‘n ander, meer beskeie antwoord, op hier oënskynlike
teenstrydigheid. Naamlik dat die onderwerp van die uitverkiesing so groots en
so ingewikkeld is, dat dit die grense van ons logika oorstyg – inderdaad ‘n
onbegryplike waarheid.Dat die
menslike denkvermoë nie in staat is om dit te verstaan nie.Dat die
menslike brein ook nie vir God en sy handelwyse kan deurgrond nie.Dat die mens
nie eers die geheim sy eie bestaan en lewe kan deurgrond nie.Die menslike
denkvermoë is nie in staat om ‘n sluitende redenering na vore te bring nie.En ons moet
bloot aanvaar dat die oënskynlik teenstrydige uitsprake van die Skrif beide
waar is. Ons moet daarom beide kante volledige ernstig neem.Maar ons kan
nie verklaar hoe beide kante, wat oënskynlik teenstrydig is, aan mekaar
verbonde is nie.Neem as
voorbeeld ‘n muntstuk. ‘n Munstuk het twee kante. Maar mens kan nie beide kante
tegelyk sien nie. Tog word die een muntstuk gevorm deur beide kante. So werk
dit ook met die vraag hoe die mens gered word uit sy ellende.Die een kant
van die munstuk sê: God het jou voor die grondlegging van die wêreld uitverkies
om die ewige saligheid te ontvang. Die ander kant van dieselfde muntstuk sê:
God roep jou in hierdie lewe met die Evangelie dringend op om jou te bekeer, om
te glo, om ‘n lewe te lei wat by die verskuldigde dankbaarheid pas. Want as jy
dit nie doen nie, gaan jy vir ewig verlore. Die een kant van die muntstuk sê
dus: God doen alles. Die ander kant sê: dis nou of nooit. Jy moet kies. Dink
maar aan hoeveel profete in die Bybel hierdie werklikheid indringend in hulle
prediking onder die mense se aandag gebring het. Alle profete van die Ou
Testament, tot en met Johannes die Doper. En veral die Here Jesus self ook. Telkens
hoor ons weer die indringende oproep tot geloof en bekering.Van nature
is ons geneig om hierdie twee kante van dieselfde munstuk teen mekaar uit te
speel. Ons is geneig om òf die een òf die ander kant van die muntsuk te
oorbeklemtoon. Die een persoon sal veral hamer op die een kant, ‘n ander
persoon op die ander kant. So het die Remonstrante die een kant verwaarloos. Naamlik
die ewige raadsbesluit van God. Hulle kon dit nie rym met die optimistiese
mensbeeld wat hulle gehad het nie. In die eeue daarna het baie gereformeerdes
die ander kant begin verwaarloos. Naamlik die welgemeende en indringende oproep
tot bekering, die uitnodiging tot die heil, wat uitgaan na alle mense op aarde.
Met die gevolg dat die geloofslewe deterministies begin raak het: dit moet jou
maar net gegee word ... Jy kan niks daaraan verander nie ...Gemeente, in
beide gevalle het ons te make met ‘n versmalling van die Evangelie.God se Woord
styg naamlik ver uit bo die grense van ons logika. En dit is dus wat so mooi is
aan die Dordtse Leerreëls. Dat hierdie belydenisskrif nie die leer van die
uitverkiesing in ‘n bepaalde skema probeer indruk nie. Beide kante van die
muntstuk van ons saligheid word in al sy skoonheid, maar ook in al sy
indringendheid, beskryf. Die Dordtse Leerreëls is nie logies konsistent nie,
altans nie vir ons menslike logika nie. Maar die Dordtse Leerreëls spreek wel
die Bybel na. En daaroor gaan dit. Daarom het hierdie Leerreëls ‘n tydlose
waarde.Ek herhaal
net die tema van die preek:God maak ons
iets van sy uitverkiesing bekend, met die doel om ons te troos.Ons kom nou
by die tweede punt.(- ‘n
onbegryplike waarheid) -
‘n troosvolle waarheid
Dit is teen
hierdie tyd al duidelik dat ons nooit die uitverkiesing sal kan begryp nie. God
vertel vir ons in die Skrif net iets daarvan, lank nie alles nie. Hy doen dit
nie om ons onnodig onseker te maak nie. Ons menslike verstand sal in elk geval
nie meer kan begryp nie. Maar God openbaar wel aan ons iets van hierdie
wonderlike geheim, met die doel om ons te troos. Laat ons dit goed besef.As jy dus
nadink, of praat, of debatteer oor die uitverkiesing, en die gevolg daarvan is
dat jy onrustig begin raak, dat jy begin twyfel, dat jy miskien bang word, dan
kan mens by voorbaat al sê: Dit is nie die bedoeling nie.Dit is nie
God se bedoeling om die gelowiges angs aan te jaag met die uitverkiesing nie. As
dit die uitwerking is, dan beteken dit dat jy ‘n verkeerde beeld van die
uitverkiesing het. Want die regte leer van die uitverkiesing maak mense nie
bang nie, dit troos juis vir mense. Ek onthou vroeër toe ek op
Bybelstudievereniging was, en ek vermoed dis nog steeds die geval, dat ons soms
eindelose diskussies gehou het oor die uitverkiesing. Die een helfte van die
mense het meer nadruk gelê op die een kant van die muntstuk, die ander helfte
op die ander kant. En aan die einde van die aand het almal met gemengde, ja
onseker, gevoelens huis toe gegaan. Sulke Bybelstudieaande mis hulle doel.Ons sal ons
eintlik moet verootmoedig. HERE, vergewe ons, dat ons nie op die regte manier
oor u uitverkiesing gepraat het nie. Dat ons onsself onseker maak het, pleks
van dat dit ons troos. HERE, help ons om dit op die regte manier te bespreek.Vanaf
artikel 4 begin die Dordtse Leerreëls om noukeurig te verduidelik wat die Skrif
presies bedoel met die Goddelike uitverkiesing en verwerping. Laat ons goed
kennis neem van wat daar wel staan, en wat daar nie staan nie. Want oor beide
woorde, uitverkiesing en verwerping, bestaan daar baie misverstand, sowel binne
as buite die kerk. In die kerkgeskiedenis het dit gewoonte geword om te praat
oor dubbele uitverkiesing en enkele uitverkiesing. Ook wel genoem dubbele
predestinasie en enkele predestinasie. Die terme dubbel en enkel kom nie in die
Bybel voor nie, maar met hierdie terme probeer mense sin maak van wat daar wel
in die Bybel staan. Met dubbele
predestinasie word daar bedoel:God het van
ewigheid af twee keuses gemaak, twee dinge gepredestineer:Vir die een
groep mense het Hy uitverkies om salig te word. En die ander groep mense het Hy
voorbeskik, gepredestineer, om na die hel te gaan. Met enkele uitverkiesing of predestinasie word egter bedoel: God het
van ewigheid af slegs een keuse gemaak, naamlik om een groep mense uit te kies
om salig te word.Die
oorblyfsel van die mensheid het Hy nie voorbestem vir die hel nie, Hy het hulle
slegs gelaat in die ellende waarin hulle hulleself gestort het. Nou as mens
artikel artikels 4-6 goed lees, word dit duidelik dat die konsep van ‘n dubbele
predestinasie nie reg is nie. Daar is slegs sprake van ‘n enkele uitverkiesing
of predestinasie. Artikel 6 skryf dat God hulle wat nie uitverkies is nie,
volgens sy regverdige oordeel in hulle boosheid en verharding laat.Die Dordtse
Leerreëls, wat die Skrif naspreek, leer dus nie dat daar ‘n aktiewe keuse deur
God gemaak is om mense hel toe te stuur nie. Die mensheid het hulleself in die
ellende gedompel, hulle het self vir die helse straf gekies.God se
predestinasie is volstrek nie die oorsaak van mense se ongeloof nie.Dis nie so
dat daar ‘n neutrale groep mense voor God gestaan het nie. En dat Hy hierdie
groep opgesplits het in ‘n deel wat salig word en ‘n deel wat hel toe gaan nie.
Die werklikheid is eerder dat die hele mensheid die helse straf verdien het.Maar in sy
genade het God ingegryp en besluit om mense te red.Die uitverkiesingsleer
lei daarom nie tot ‘n determinisme, ‘n blinde noodlot nie.Asof die
mensheid niks meer daaraan kan doen nie, omdat God nou eenmaal besluit het om
sommiges te red en ander hel toe te stuur. God se ewige raadsbesluit is nie die
oorsaak vir die sondeval nie. God se raadsbesluit is nie sinoniem aan wat mense
die noodlot noem nie. Daar is sprake van verdienste, verdiende straf. Die hele
mensheid het in sonde geval, en verdien die helse straf.Maar daar is
ook sprake van genade.Redding deur
geloof in Christus, die genadegawe van God.Wat die
Skrif ons leer is dus nie ‘n dubbele predestinasie nie, maar dat die mensheid
self in opstand teen God gekom het, dat sedertdien elke mens in sonde ontvang
en gebore word, in staat van opstand teen God, dat elke individu uit die
mensheid die helse straf verdien. Maar die Skrif openbaar ook dat God,
ooreenkomstig sy raadsplan, ingegryp het om ‘n geweldige groot aantal mense van
hierdie straf te red. Impliseer die feit dat God dus nie vir sommige ander
mense uitgekies het nie, dat Hy dus liewer wil dat hulle hel toe gaan? Nee.En hier kom
die ander kant van die muntstuk na vore: God roep elke mens op aarde op tot
bekering, tot die ewige lewe. Dink aan die Bybelteks: want so lief het God die
wêreld gehad, dat Hy sy enigggebore Seun gegee het, sodat elkeen wat in Hom
glo, nie verlore mag gaan nie, maar die ewige lewe kan hê. (Joh 3:16)Dink ook aan
1 Johannes 2:2:Jesus
Christus is ‘n versoening vir ons sondes, en nie alleen vir ons s’n nie, maar
ook vir die van die hele wêreld.Volledig
ernstig en welgemeen bied God die offer van sy Seun aan, vir elke mens op
aarde. Wanneer mense hierdie aanbod, hierdie oproep, van die hand wys, gaan
hulle verlore. Dit is hulle eie keuse. Die wat ewig verlore gaan is dus nie ‘n
gevolg van nie-uitverkies wees nie, of die gevolg van dat mense oorgeslaan is,
nee, ewig verlore gaan is die gevolg van eie onwil, eie verharding. Nogmaals,
die twee kante van die muntstuk kan ons nie met mekaar rym nie. Dit gaan ons
verstand te bowe. Laat ons op hierdie punt as mense klein en beskeie bly.In paragraaf
6 is daar – uit logiese oogpunt – teenstrydighede. Die een kant van die
muntstuk kom byvoorbeeld na vore in die volgende sin: maar hulle wat nie
uitverkies is nie, laat Hy volgens sy regverdige oordeel in hulle boosheid en
hardheid bly. Hieruit blyk dat dit hulle eie verharding is, wat hulle teëhou.Hulle kan
nie God ter verantwoording roep, met die beskuldiging: God, U het ons nie
uitverkies nie, dus dit is u skuld. Nee, daar is sprake van eie verharding.Maar in ‘n
ander sin in paragraaf 6 word die ander kant van die muntstuk weer benadruk: Dit
is die besluit van verkiesing en verwerping wat in die Woord van God geopenbaar
is. En soos u weet, as ons as mense iets nie kan begryp nie, het ons die
neiging om dit ongeloofwaardig te vind. Of ons maak ‘n eensydige voorstelling
daarvan. Die onnaspeurlike, almagtige werk wat God op aarde doen, roep reaksie
by mense op. Soos paragraaf 6 skryf: verkeerde, onreine en onvaste mense
verdraai dit tot hulle eie verderf, maar aan die heilige en Godvresendes
verskaf dit onuitspreeklike troos.Dit bring
ons terug by die tema van die preek: die doel hoekom God ons iets openbaar oor
die uitverkiesing. God kon in sy alwyse raad ook besluit het om niks in die
Bybel te meld oor die uitverkiesing nie. Net soos daar nog baie meer dinge is
wat God nie in die Bybel openbaar nie, omdat ons dit in elk geval nie sal kan
bevat nie. Maar tog het God besluit om iets te openbaar oor die uitverkiesing. Nie
dat ons dit sou begryp nie, maar met die doel om ons te troos.Elke
gelowige wonder van tyd tot tyd: sal ek bly glo, my lewe lank? Dan sê God: jy
hoef nie bang te wees nie. Want Ek het jou uitverkies. Ek sal sorg dat jy bly
glo, te midde van ‘n afvallige wêreld. Leef jy net opreg, dan kom dit goed. Ook
hier hoor ons weer die beide kante van die muntstuk. Die saligheid waartoe Hy
ons uitverkies het, ontvang ons in die weg van geloofsgehoorsaamheid.“Werk julle eie
heil uit met vrees en bewing”, sê die Skrif (Fil 2:12)Dis nie ‘n
kwessie van goeie werke doen en daardeur die hemel verdien nie.Dis ‘n
kwessie van naby die HERE en sy diens bly. Ons dink dan veral aan die verbond
wat die HERE met sy kinders gesluit het. Binne die kader van die verbond roep
God ons op: leef naby My. Leef biddend. Luister elke dag na my Woord. As jy dit
doen, maak jy jou uitverkiesing vas.God se
uitverkiesing beteken dus nie dat daar geen oproep tot geloof en bekering mag
klink nie. Met hierdie oproep wil ek dan ook afsluit:In die
verbond het God u soveel geskenk. Maak gebruik daarvan!Leef naby
Hom. Gebruik gehoorsaam die genademiddele wat Hy beskikbaar stel.Amen.
(kyk in preek)